Monografia pt. Zaburzenia procesów regulacji integracji sensorycznej (wspomaganie rozwoju dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) autorstwa Izabeli Bieńkowskiej, stanowi kompendium wiedzy teoretyczno-empiryczno-metodycznej w zakresie wspomagania rozwoju dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Książka została podzielona na cztery doskonale uzupełniające się części, w których Autorka w sposób jasny, czytelny i przejrzysty omawia podstawowe zagadnienia wpisujące się w problematykę specjalnych potrzeb edukacyjnych dziecka. Część pierwsza, zawiera analizy i refleksje w zakresie rozwoju dziecka do dziesiątego roku życia. Autorka odnosi się tu m.in. do funkcjonowania społeczno-emocjonalnego oraz fizyczno-motorycznego dziecka. Analizuje także środowisko wychowawcze, które ma niebywały wpływ na rozwój dziecka. Część druga monografii, poświęcona została szczegółowej analizie integracji sensorycznej. Autorka podejmuje w niej dyskusję w zakresie przyczyn powstawania zaburzeń, ich charakterystyki i klasyfikacji, a także diagnozy i terapii SI. Doskonałym uzupełnieniem jest bardzo bogaty wykaz deskrypcji metod wspomagających rozwój dziecka, w tym dziecka z różnego rodzaju zaburzeniami. Część czwarta, stanowi opis wyników przeprowadzonych badań. Autorka obrała kwantytatywno-kwalitatywne podejście badawcze, w którym wiodącym uczyniła podejście ilościowe. Podejście jakościowe (dwa indywidualne przypadki) stanowi dopełnienie badań sondażowych. Całość opracowania zamyka zakończenie z wnioskami i autorefleksją Autorki. Monografia Izabeli Bieńkowskiej, stanowi znakomity materiał w zakresie wspomagania rozwoju dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, który nie tylko wypełni lukę na rynku wydawniczym, ale z całą pewnością wspomoże nauczycieli pracujących z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Również studentom studiów pedagogicznych, posłuży jako przewodnik metodyczny w przyszłej pracy zawodowej.
prof. UKSW dr hab. Małgorzata Przybysz-Zaremba
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
_______________________________________________
Spis treści
Wstęp
Część I
Rozwój dziecka do 10 roku życia w zakresie funkcjonowania społeczno-emocjonalnego, fizyczno-motorycznego oraz poznawczego
Środowisko wychowawcze
Sfera społeczno-emocjonalna
Rozwój fizyczny i motoryczny
Rozwój poznawczy
Część II
Integracja sensoryczna
Przyczyny zaburzeń
Podział i charakterystyka zmysłów
Poziomy rozwoju integracji sensorycznej
Proces przetwarzania bodźców
Zaburzenia przetwarzania sensorycznego
Zaburzenia regulacji przetwarzania sensorycznego w wybranych jednostkach chorobowych
Klasyfikacja diagnostyczna zaburzeń SI
Diagnoza i terapia SI
Terapeuta SI
Część III
Wybrane metody wspomagające rozwój dziecka
Kinezjologia edukacyjna – ćwiczenia Paula i Gail Dennisonów
Koncepcja Marianne Frostig
Metoda Bon Depart i jej polska modyfikacja (Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz)
Metoda Gleena Domana
Metoda Opcji B. i S. Kaufmanów
Metoda Petö – Conductive Education (CE)
Metoda Porannego Kręgu Hedwig Abel
Metoda Vojty
Program Aktywności Marianny i Christophera Knillów
Ruch rozwijający dla dzieci Weroniki Sherborne
Sala Doświadczeń Świata – Snoezelon
Stymulacja (poli)sensoryczna
Stymulacja zmysłów C.H. Delecato
System percepcyjno-motoryczny N.C. Kepharta
Usprawnianie neurozwojowe – NDT-(Metoda Berta i Karel)Bobath
Podsumowanie części teoretycznej
Część IV
Badania własne
Cel badań
Schemat organizacji i przebiegu badań. Dobór próby
Analiza badań
Indywidualne przypadki
Zakończenie z autorefleksją
Bibliografia
Nikt jeszcze nie napisał recenzji do tego produktu. Bądź pierwszy i napisz recenzję.
Tylko zarejestrowani klienci mogą pisać recenzje do produktów. Jeżeli posiadasz konto w naszym sklepie zaloguj się na nie, jeżeli nie załóż bezpłatne konto i napisz recenzję.