Znaczenie rodziny w życiu człowieka jest niepodważalne. Dla prawidłowego rozwoju emocjonalnego i społecznego niezbędne jest wychowanie w atmosferze miłości i bezpieczeństwa. To rodzice nadają kierunek wychowaniu, tym samym przygotowując swoje potomstwo do samodzielnego życia w społeczeństwie. W tym kontekście wyjątkowego znaczenia nabierają preferencje wychowawcze rodziców. Przekonania i poglądy rodziców dotyczące wychowania dzieci, które stanowią podstawę oddziaływań wychowawczych, mają znaczenie dla prawidłowego procesu wychowania mającego miejsce w rodzinie.
________________________________
Spis treści
Wstęp
Rozdział I
Wychowanie wobec przemian rodziny
1. Wokół zasadniczych pojęć rozprawy
1.1. Wychowanie i socjalizacja
1.2. Rodzina – problemy definicyjne
2. Zarys zmian rodziny na tle historycznym
2.1. Rodzina epoki preindustrialnej
2.2. Rodzina epoki industrialnej
2.3. Rodzina postindustrialna
3. Rodzina w nauczaniu Kościoła katolickiego
4. Alternatywne formy życia rodzinnego
Rozdział II
Preferencje wychowawcze
1. Pojęcie preferencji wychowawczych
2. Teoria konstruowania preferencji
3. Teoria podejmowania decyzji a preferencje wychowawcze
4. Zachowania rodzicielskie
5. Wybrane uwarunkowania kształtowania się preferencji wychowawczych
5.1. Refleksyjność w wychowaniu
5.2. Źródła wiedzy pedagogicznej
5.3. Młodszy wiek szkolny dziecka
Rozdział III
Metodologiczne założenia badań własnych
1. Proces badawczy
1.1. Przedmiot i cel badań
1.2. Problem i pytania badawcze
1.3. Charakterystyka zmiennych i wskaźniki
1.4. Metody i narzędzia badawcze
1.5. Charakterystyka grupy badanej
1.6. Miejsce i organizacja badań
Rozdział IV
Preferencje wychowawcze rodziców uczniów w młodszym wieku szkolnym na podstawie analizy wyników badań własnych
1. Rodzaje zachowań rodzicielskich w kontekście wychowania dziecka w młodszym wieku szkolnym
1.1. Zaangażowanie
1.2. Pozytywne rodzicielstwo
1.3. Słaby nadzór
1.4. Niespójna dyscyplina
1.5. Kary cielesne
2. Uwarunkowania kształtowania się preferencji rodziców na temat wychowania związane z systemem ich wartości i doświadczeń życiowych
2.1. Przekazywane wartości a zachowania rodzicielskie
2.2. Doświadczenia życiowe badanych
2.3. Zaangażowanie wychowawcze
3. Uwarunkowania kształtowania się preferencji wychowawczych rodziców uczniów w młodszym wieku szkolnym związane z ich wykształceniem i refleksją wychowawczą
3.1. Źródła wiedzy pedagogicznej
3.2. Związek pomiędzy definicją refleksji wychowawczej a źródłami wiedzy na temat wychowania
3.3. Różnice w zakresie zachowań rodzicielskich w zależności od rodzaju źródeł wiedzy na temat wychowania
3.4. Zależność pomiędzy wykształceniem a zachowaniami rodzicielskimi
4. Uwarunkowania poglądów i zachowań rodziców uczniów w młodszym wieku szkolnym dotyczące stosowania nagród i kar w wychowaniu
4.1. Związek pomiędzy poglądami rodziców na temat nagród i kar w wychowaniu oraz transmisją pokoleniową a zachowaniami rodzicielskimi
4.2. Różnice w zakresie poglądów na temat nagród i kar w wychowaniu oraz transmisji pokoleniowej w zależności od definicji refleksji wychowawczej
4.3. Różnice w zakresie poglądów na temat nagród i kar w wychowaniu oraz transmisji pokoleniowej w zależności od przekazywanych wartości
4.4. Związek pomiędzy definicją refleksji wychowawczej a stosowaniem nagród i kar w wychowaniu
5. Uwarunkowania kształtowania się preferencji wychowawczych rodziców uczniów w młodszym wieku szkolnym związane z cechami socjodemograficznymi i psychospołecznymi
5.1. Zależność pomiędzy zmiennymi socjodemograficznymi a poglądami na temat nagród i kar w wychowaniu oraz transmisją pokoleniową
5.2. Zależność pomiędzy wykształceniem a poglądami na temat nagród i kar w wychowaniu oraz transmisją pokoleniową
Uogólnienia i wnioski z badań
Zakończenie
Spis wykresów, tabeli, rysunków
Bibliografia
Nikt jeszcze nie napisał recenzji do tego produktu. Bądź pierwszy i napisz recenzję.
Tylko zarejestrowani klienci mogą pisać recenzje do produktów. Jeżeli posiadasz konto w naszym sklepie zaloguj się na nie, jeżeli nie załóż bezpłatne konto i napisz recenzję.