Niewielka liczba publikacji z tego zakresu, a także prospołeczne i humanitarne znaczenie problematyki pomocy seniorom cierpiącym na afazję, skłaniają do
uznania książki za interesującą dla pedagogów specjalnych, zwłaszcza logopedów, a także za wartościową poznawczo dla studentów tych kierunków i słuchaczy studiów podyplomowych. Członkowie rodzin osób z afazją mogą również zainteresować się niniejszą publikacją, chcąc wesprzeć proces terapeutyczny
swych bliskich. Rehabilitanci, lekarze i pielęgniarki pracujący na oddziałach neurologicznych w szpitalach lub ośrodkach rehabilitacji z pewnością zechcą
sięgnąć po tę lekturę.
dr hab. prof. UŚ Alicja Żywczok
(fragment recenzji)
___________________________________
Spis treści
Wstęp
Część I.
Starość i potrzeby osób w wieku senioralnym w literaturze przedmiotu
1.1. Ogólne zagadnienia związane z pojęciem starości i starzenia się człowieka
1.2. Kryteria wiekowe i dane statystyczne
1.3. Problemy, potrzeby i pomoc osobom w wieku senioralnym a postawy wobec starości
Część II.
Wybrane choroby starości
2.1. Udar mózgu
2.2. Choroba Parkinsona
2.2.1. Ponura statystyka
2.2.2. Objawy choroby i diagnostyka
2.2.3. Zaburzenia mowy i języka w chorobie Parkinsona
2.2.4. Różnice między chorobą Parkinsona a parkinsonizmami
2.3. Choroba Alzheimera
2.4. Demencja (otępienie starcze)
2.4.1. Dane statystyczne
2.4.2. Przyczyny demencji
2.4.3. Etapy otępienia
2.4.4. Komunikacja z osobami dotkniętymi otępieniem
2.4.5. Otępienie w chorobie Alzheimera a zaburzenia mowy
Część III.
Wybrane zagadnienia związane z afazją
3.1. Pojęcie afazji
3.2. Klasyfikacje afazji
3.3. Objawy afazji wg. A. R. Łurii
3.4. Dyzartria
3.4.1. Etiologia i typy dyzartrii
3.4.2. Dyzartria w przebiegu różnych chorób
3.4.3. Różnice między apraksją, dyzartrią a afazją
Część IV.
Problemy językowe i komunikacyjne osób z afazją
4.1. Podstawowe zagadnienia związane z językiem i komunikacją
4.1. Specyfika problemów językowych i komunikacyjnych związanych z afazją
4.3. Agnozja
4.4. Rehabilitacja a postępowanie i opieka nad osobą chorą
Część V.
Metodologiczne podstawy badań
5.1. Przedmiot i cele badań
5.2. Problemy badawcze
5.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze
5.4. Organizacja badań
Część VI.
Egzemplifikacje działań neurologopedycznych w diagnozie i terapii pacjentek z afazją motoryczną
6.1. Lewopółkulowe uszkodzenia mózgu pacjentki z afazją motoryczną
6.2. Prawopółkólowe uszkodzenie mózgu – pacjentka z afazją motoryczną
Część VII.
Terapia osób z afazją
7.1. Cele i uwarunkowania terapii afazji
7.2. Główne podejścia do terapii chorych z afazją
7.3. Metody terapii chorych z afazją
7.4. Zasady ustrukturyzowania sesji terapeutycznej dla chorych z afazją
7.5. Rola ćwiczeń logopedycznych w terapii afazji motorycznej
7.6. Wybrane programy terapii afazji
7.7. Znaczenie terapii grupowej w oddziaływaniach korekcyjnych na pacjentów z afazją
Część VIII.
Terapia afazji w regulacjach prawnych
8.1. Wytyczne kliniczne do terapii afazji u dorosłych w wybranych krajach
8.2. Wytyczne kliniczne do terapii afazji u dorosłych w Polsce
8.3. Polska polityka systemowa – ścieżka leczenia – stan aktualny i postulowany
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel
Spis ilustracji
Spis wykresów
Aneks
Nikt jeszcze nie napisał recenzji do tego produktu. Bądź pierwszy i napisz recenzję.
Tylko zarejestrowani klienci mogą pisać recenzje do produktów. Jeżeli posiadasz konto w naszym sklepie zaloguj się na nie, jeżeli nie załóż bezpłatne konto i napisz recenzję.