W ostatnich dekadach, także w edukacji, można zaobserwować rosnące zainteresowanie dialogiem. Wiąże się to niewątpliwie z kilkoma czynnikami: szacunkiem dla godności osoby, rozumieniem potrzeby poznawania indywidualnego świata uczniów, docenianiem ich aktywności w procesie nauczania-uczenia się, odkryciem zasad rządzących poznaniem, motywacją, gotowością do wysiłku, a także rozumieniem, że szkoła nie jest dla współczesnych uczniów jedynym miejscem zdobywania wiedzy. Wszystko to sprawia, że dialog jest coraz bardziej doceniany jako droga wspólnego odkrywania prawdy w ramach procesu kształcenia. Skłania to do refleksji i zmiany dotychczasowego myślenia o edukacji.
Celem przedstawionego opracowania jest analiza aspektów dialogicznych w procesie edukacji. Podjęcie zagadnienia uzasadnia wieloletnie zainteresowanie autora pedagogiką
dialogu. Podjęto w nim próbę analizy różnych aspektów dialogu edukacyjnego – osobowego, aksjologicznego i formacyjnego. Starano się także ukazać specyfikę dialogu pedagogicznego, niezbędnych dla jego zaistnienia kompetencji oraz efektów w postaci wypracowania konkretnych postaw. W realizacji celu opracowania przydatna okazała się metoda analizy literatury przedmiotu zarówno krajowej i zagranicznej, oraz refleksja nad materiałem pozyskanym z badań empirycznych. W przekonaniu autora pozwoliło to na syntetyczne ujęcie wybranych aspektów dialogu edukacyjnego w perspektywie spotkania oraz w kategoriach filozofii dialogu.
______________________________________
Spis treści
Wstęp
ROZDZIAŁ PIERWSZY
Edukacja szkolna – aspekty dialogiczne
Przymioty osoby przestrzenią aksjologiczną budowania relacji nauczyciel – uczeń
1. Mikroteoria dialogu
2. Edukacja szkolna jako spotkanie dialogiczne
3. Aktualność deontologii nauczycielskiej
4. Formacja kompetencji społecznych nauczyciela
Paradygmatyczność w procesie kształcenia – specyfika dialogu pedagogicznego
1. Nowa aksjologia w edukacji
2. Aksjomaty i dylematy komunikacji pedagogicznej
Edukacja aksjologiczna w świetle dialogu
1. Wychowanie do wartości w szkole
2. Transgresja i acedia w świetle dialogu
ROZDZIAŁ DRUGI
Nauczyciel w dialogu z uczniem
Edukacja szkolna jako spotkanie dialogiczne nauczyciela i ucznia
1. „Doświadczenie człowieka” jako kontekst edukacyjny
2. Od postrzegania do budowania relacji
W poszukiwaniu modelu współczesnego nauczyciela budującego dialog
1. Świadek stawania się człowiekiem
2. Moralne kompetencje pedagoga a jakość procesu komunikacji
Dialogiczne relacje nauczyciel – uczeń w procesie wychowania społecznego
1. Odwaga i służba jako komponenty wychowania społecznego
2. Konflikt jako kontekst procesu kształcenia
Moralne kompetencje nauczyciela warunkiem budowania dialogu
1. Fundament kultury moralnej
2. Namysł nad powołaniem nauczycielskim
Zakończenie
Bibliografia
Spis rycin i tabel
Nikt jeszcze nie napisał recenzji do tego produktu. Bądź pierwszy i napisz recenzję.
Tylko zarejestrowani klienci mogą pisać recenzje do produktów. Jeżeli posiadasz konto w naszym sklepie zaloguj się na nie, jeżeli nie załóż bezpłatne konto i napisz recenzję.