„Życie współczesne toczy się na ekranie”. Jeśli zgodzić się z tym stwierdzeniem i odnieść je do sfery religii to należy zauważyć, iż aspekt wizualny wiary wypiera dziś słowny, a myślenie religijne coraz bardziej zapośredniczone jest przez „żywe obrazy” w rozumieniu T.J.W. Mitchella, które czegoś od nas „chcą”, narzucają nam „swoje” pragnienia, „swoje” chęci. To jak postrzegamy innych ludzi, jak rozumiemy miłość czy ofiarę coraz mocniej zakotwiczone jest w wizualnym uniwersum. Myślimy bowiem coraz bardziej obrazami, także o wierze, Bogu, swoim powołaniu, śmierci. W tym uniwersum obrazów kluczową rolę ogrywa film, niosący ze sobą wielorakie sensy i znaczenia, dysponujący obrazami o potężnej sile oddziaływania, które nas „czarują”, wprowadzają w inny świat, odrywają od życia, komunikują różne treści, w tym religijne.
__________________________________
Spis treści
Wstęp
ks. prof. dr hab. Witold Kawecki CSSR
Problematyka wiary w twórczości filmowej
ks. dr hab. Marek Lis
Jezus w filmie fabularnym w XXI wieku: rekonesans
dr hab. Iwona Kolasińska-Pasterczyk
Niechciane doświadczenie epifanii (Stygmaty, 1999, Ruperta Wainwrighta)
dr Dagmara Jaszewska
Roy Andersson i piekła nowoczesności. Analiza kulturoznawczoteologiczna
dr Bartosz Wieczorek
Małe zbawienie. Ku teologicznej interpretacji filmowej tetralogii Piotra Szulkina
o. dr Michał Legan OSPPE
Medioznawcze implikacje Dokumentu z Aparecidy
dr Anna Sanecka
Tradycja duchowa chrześcijaństwa wschodniego w filmie Wyspa Pawła Łungina.
mgr Bartosz Stuła
Teologia ukryta w zamaskowanych bohaterach
mgr Maciej Zaborski
Teologia a film na przykładzie obrazu Chata w reżyserii Stuarta Hazeldine’a
dr Barbara Trygar
Moje drugie imię to „Transcendencja”. O filmie Dwie Korony Michała Kondrata
Nikt jeszcze nie napisał recenzji do tego produktu. Bądź pierwszy i napisz recenzję.
Tylko zarejestrowani klienci mogą pisać recenzje do produktów. Jeżeli posiadasz konto w naszym sklepie zaloguj się na nie, jeżeli nie załóż bezpłatne konto i napisz recenzję.