(…) według Rahnera historia zbawienia przeżywana przez Kościół nie może być obojętna człowiekowi rozwijającemu się i postępującemu w swojej osobistej historii zbawienia.
Wynika to z trzech powodów. Po pierwsze, z tego powodu, że w Kościele przeżywana jest najgłębsza antycypacja tego, co jest celem rozwoju każdego człowieka. Po drugie,
z tej racji, że tylko w Kościele człowiek może poznać cel, do którego dąży i zrozumieć, jak bardzo jest jeszcze od niego oddalony. Wynika to z tego, że sakramentalne działania Kościoła zbliżają człowieka do Boga, jednocześnie oddalając go poprzez uświadomienie sobie różności między sobą a Bogiem. Ostatni powód, wynikający z przedstawionej teologii Rahnera, polega na dialogicznym i inkarnacyjnym charakterze zbawienia. Człowiek, pragnący wejść w dialog z Bogiem,
aktywnie szuka partnera dialogu. Jedynie w Kościele Bóg jest nieustannie i niezaprzeczalnie obecny. Dlatego Kościół jest pierwszorzędnym i kategorialnym partnerem w dialogu
człowieka z Bogiem.
_________________________________
Spis treści
Wstęp
I. Soteriologia
1. Zbawienie jako cel
2. Łaska jako droga
3. Samoudzielenie się Boga
II. Eklezjologia
1. Historyczność urzeczywistnienia Kościoła
2. Ciągłość istoty urzeczywistnienia Kościoła
3. Eschatologiczny charakter Kościoła
4. Kościół jako owoc i środek zbawienia
III. Obecność Boga w Kościele
1. Obecność jako wydarzenie
2. Sakramentalna jedność znaku i desygnatu
3. Odróżniająca relacja znaku do desygnatu
4. Trynitarny aspekt samourzeczywistnienia się Kościoła
4.1. Prawda (Wahrheit)
4.2. Miłość (Liebe)
4.3. Nadzieja (Hoffnung)
Zakończenie
Bibliografia
Nikt jeszcze nie napisał recenzji do tego produktu. Bądź pierwszy i napisz recenzję.
Tylko zarejestrowani klienci mogą pisać recenzje do produktów. Jeżeli posiadasz konto w naszym sklepie zaloguj się na nie, jeżeli nie załóż bezpłatne konto i napisz recenzję.