Opracowanie, dedykowane przez krakowskiego bohemistę zmarłemu prof. Jackowi Baluchowi, stanowi nieco przekorny dialog, a w niektórych partiach tekstu nawet polemikę, z napisanym przez Profesora wprowadzeniem do słynnej powieści Jaroslava Haška, tłumaczonej przez Antoniego Kroha i wydanej w Bibliotece Narodowej (…). W przeciwieństwie do publikacji Mistrza, obecnym przedmiotem zainteresowania nie mają być najważniejsze propozycje interpretacyjne czeskiej powieści, lecz próby spojrzenia na nią „nieuwzględniane lub jedynie zarysowane”. Za spoiwo zebranego materiału ma natomiast posłużyć komiksowa konwencja „superbohatera”.
dr hab. Józef Zarek
* * *
Piotr GIEROWSKI, slawista-bohemista, literaturoznawca i kulturoznawca, adiunkt w Zakładzie Filologii Czeskiej i Łużyckiej UJ. Publikował prace poświęcone czeskiej kulturze XIX i XX wieku, strukturalizmowi polskiemu i czeskiemu, polsko-czeskim kontaktom naukowym, w ostatnim czasie interesuje się zwłaszcza czeską oraz polską sztuką i literaturą naiwną, outsider art, art brut. Autor książek
Struktury historii: o czeskim projekcie dziejów literatury na tle recepcji praskiego strukturalizmu w Polsce (2013) oraz
Praski strukturalizm: przekroje, miejsca, tożsamości (2018), wspólnie z Jackiem Baluchem wydał także
Czesko-polski słownik terminów literackich (2016).
________________________________
Spis treści
Wstęp
1. Josef Švejk jako superbohater?
2. Emblemat superbohatera
2.1. Švejk i tradycje czeskiego komiksu
2.2. W kręgu literatury popularnej
3. Supersiła
4. Misja
4.1. Haškowskie theatrum mundi: Josef Švejk w labiryncie świata
4.2. Švejk negatywny: Oživené hroby Karela Sabiny
4.3. Mały czeski człowiek? Švejk i Jára Cimrman
4.4. Śmiech rytualny: Švejk i staroczeski Olejkarz
4.5. Świta pomocników
4.5.1. Świat na opak: Švejk i Frantowe prawa
4.6. Švejk heroiczny?
Zakończenie
Bibliografia
Indeks nazwisk