Przygotowana przez Autorkę komparatystyczna monografia literaturoznawcza stanowi nowatorską próbę podejścia do problemu niezwykle złożonego – i nie będącego dotychczas przedmiotem gruntownych badań polskiej oraz zagranicznej slawistyki – oddziaływania metafizycznej poezji polskiego i ukraińsko-rosyjskiego baroku na serbską twórczość poetycką. Podejmując próbę opisu wspólnych motywów, struktur obrazowych i sposobów ich artystycznej prezentacji w liryce asymilującej wskazane wzorce zewnętrzne, p. Justyna Romanowska koncentruje uwagę na relacjach zachodzących między fundamentalnymi kategoriami pojęciowymi charakterystycznymi dla badanej formacji historycznoliterackiej: z jednej strony podmiotowym człowiekiem, z drugiej zaś światem, czasem oraz Bogiem. Związane z nimi sfery doświadczenia poetyckiego, ujmowane w wymiarach metafizycznych i identyfikowane na tle podobnych kompleksów tematycznych występujących w innych literaturach europejskich, odkrywane są poprzez analizę oraz interpretację trafnie dobranych i skontekstualizowanych wierszy – stanowiących typową reprezentację idei przenikających wypowiedzi artystyczne z kilku penetrowanych obszarów kulturowych. (…) Wnikliwa i zbudowana na solidnych podstawach refleksja p. Justyny Romanowskiej nad zawikłaną, rzadko obecną w obiegu naukowym porównawczą problematyką dawnych literatur słowiańskich pozostających w interakcji na nieustabilizowanym obszarze geopolitycznym i konfesyjnym zasługuje na bardzo wysoką ocenę. Omawiana rozprawa stanowi dojrzałe studium humanistyczne otwierające perspektywę badawczą skierowaną ku podobnie nowatorskim syntezom i odkryciom marginalizowanego dotąd często korpusu materiału wymykającego się jednoznacznym ocenom historycznym, artystycznym, religioznawczym, a nawet etnicznym. Ze względu na powyższe argumenty, a także sprawność warsztatową, erudycyjny walor pracy i jej sugestywną ideę przewodnią z przekonaniem polecam ją do druku w zaproponowanym kształcie.
prof. dr hab. Dorota Gil
______________________________________
Spis treści
Wprowadzenie
Rozdział I
Polsko-ukraińsko-rosyjski wpływ na kulturę serbską doby baroku – kontekst historycznoliteracki
1. Barokowe tendencje w kulturze ukraińsko-rosyjskiej i serbskiej – uwagi wstępne
2. Relacje ukraińsko-rosyjsko-serbskie
3. Barok w literaturze serbskiej
Rozdział II
Człowiek i świat
1. Harmonia mundi
2. Disharmonia mundi
Rozdział III
Człowiek i czas
1. Mors certa, hora incerta
2. Tempus edax rerum
Rodział IV
Człowiek i Bóg
1. Natalis Domini, Resurrectionis Domini
2. Miserere mei
3. Vita contemplativa
Zakończenie
Bibliografia
Summary
Nikt jeszcze nie napisał recenzji do tego produktu. Bądź pierwszy i napisz recenzję.
Tylko zarejestrowani klienci mogą pisać recenzje do produktów. Jeżeli posiadasz konto w naszym sklepie zaloguj się na nie, jeżeli nie załóż bezpłatne konto i napisz recenzję.