Spór dotyczący ontoteologii jest jednym z najważniejszych we współczesnej teologii. Wokół niego ogniskują się kluczowe zagadnienia dotyczące relacji między rozumem i wiarą, filozofią i teologią, możliwości naturalnego poznania Boga, teologicznej i filozoficznej hermeneutyki oraz roli przed-założeń w ludzkim myśleniu. Debata ta daleka jest od zakończenia. Jednak można zauważyć, iż w toku prowadzonych dyskusji zaistniało niezwykłe pomieszanie pojęć, które może utrudniać dalszą, klarowną debatę nad tymi zagadnieniami. Dlatego też, celem publikacji jest ukazanie głównych, merytorycznych osi sporu o ontoteologię. Sięgnięcie do źródła tej wielkiej debaty umożliwi powrót do fundamentalnych argumentów, jakie wysunęli krytycy metafizyki klasycznej i naturalnej teologii. Początki ontoteologicznej krytyki sięgają Nietzscheańskiego odrzucenia metafizyki i chrześcijaństwa, a swój pełny kształt nabiera ona w analizach Martina Heideggera. Stanowiska krytyków zostaną skonfrontowane z Arystotelesowską metafizyką i teologią naturalną św. Tomasza z Akwinu, by ukazać czy i w jaki sposób ontoteologiczna krytyka odnosi się do początków i fundamentów metafizyki oraz możliwości naturalnego poznania Absolutu. Analiza argumentów każdej ze stron sporu może ukazać zarówno pozytywne elementy ontoteologicznej krytyki, jak i związane z nią zagrożenia oraz wskazuje na ponadczasowe myśli obecne w klasycznej metafizyce i debacie o ontoteologii.
___________________________
Spis treści
Wykaz skrótów
Wprowadzenie
Rozdział I
Krytyka metafizyki w filozofii Fryderyka Nietzschego
1. Główne założenia myśli Nietzscheańskiej i początki krytyki metafizyki
2. Metafizyczne trucizny chrześcijaństwa i ich konsekwencje
3. Koniec metafizyki – śmierć Boga
4. Świat post-metafizyczny
5. Uwagi końcowe
Rozdział II
Błąd klasycznej metafizyki i nowa metafizyka w ujęciu Martina Heideggera
1. Błąd dotychczasowej metafizyki
2. Spełnienie metafizyki
3. Przezwyciężenie metafizyki
4. Kwestia Boga
5. Uwagi końcowe
Rozdział III
Metafizyka Arystotelesa wobec zarzutów krytyków
1. Metafizyka Arystotelesa
2. Błędny przedmiot metafizyki?
3. Nieruchomy Poruszyciel
4. Rozumowe poznanie Boga a ontoteologia
5. Uwagi końcowe
Rozdział IV
Metafizyka świętego Tomasza z Akwinu a onto-teolgia
1. Arystoteles w myśli św. Tomasza z Akwinu
2. Rozumowe poznanie Boga a ontoteologiczne skażenie teologii
3. Tomasz z Akwinu – twórca ontoteologii czy przedstawiciel teologii negatywnej?
4. Uwagi końcowe
Zakończenie
Bibliografia
Onto-theological Critique of Natural Aristotelian-Thomistic Theology
Summary
Nikt jeszcze nie napisał recenzji do tego produktu. Bądź pierwszy i napisz recenzję.
Tylko zarejestrowani klienci mogą pisać recenzje do produktów. Jeżeli posiadasz konto w naszym sklepie zaloguj się na nie, jeżeli nie załóż bezpłatne konto i napisz recenzję.