Koszyk Twój koszyk jest pusty ...
Strona główna » Filologia, literatura » O literaturze w fotografii. Infrazy czeskie
O literaturze w fotografii. Infrazy czeskie
Nowość

O literaturze w fotografii. Infrazy czeskie

Koszt wysyłki: od 10,00 zł

Stan magazynowy:

Stan produktu: Nowy

rok wydania: 2022

autor: Kamila Woźniak

ISBN: 978-83-66812-77-2

format: 130 x 205

ilość stron: 200

Cena: 26,00 zł

Ilość: egz.
Dodaj do koszyka

dodaj do schowka

  • Opis produktu
  • Recenzje produktu (0)
Monografia O literaturze w fotografii. Infrazy czeskie poświęcona została analizie wybranych dzieł przedstawicieli czeskiej fotografii artystycznej XX i XXI wieku. Jej celem jest przybliżenie pewnych (literackich) aspektów twórczości takich artystów jak František Drtikol,  Petr Šálek, Ivan Pinkava, Martin Faltejsek, Jan Faukner, Barbora Bálková czy Tereza Zelenková. W książce przeanalizowane i omówione zostały infrazy fotograficzne, czyli motywy literackie wybrane przez czeskich artystów z tekstów kultury i przekształcone przez nich w wersje wizualne. Mamy tu więc cały wachlarz infrastycznych przedstawień: od piktorialnych wyobrażeń tańczącej Salome autorstwa Františka Drtikola po popkulturowe przedstawienia śmierci Szekspirowskiej Ofelii ujęte w kadrze współczesnej artystki Barbory Bálkovej.

* * *
Rozważania dr Kamili Woźniak wyróżniają się szczegółowością analiz i głębokością interpretacji oraz wysokim poziomem merytorycznym. Przedstawiona praca zawiera kompleksowe, uzasadnione wnioski i traktuje je jako punkt wyjścia do głębszych refleksji. Przedmiotem badań są tutaj prace czołowych czeskich autorów zdjęć: Františka
Drtikola, Petra Šálka, Ivana Pinkavy, Martina Faltejska, Jana Fauknera, Barbory Bálkovej i Terezy Zelenkovej. Badaczka pokazuje konkretne motywy literackie i ich osadzenie w szeroko pojętym krajobrazie kulturowym. (…) Łączy je z infrazą, czyli artystycznym odzwierciedleniem tego, co wcześniej było zapisane w tekście literackim. Dla infrazy
źródło literackie jest uprzednie, a jej funkcja co prawda nawiązuje do niego, lecz stanowi zarazem byt samoistny, jest indywidualnym, subiektywnym, emocjonalnym nawiązaniem. W przypadku fotografii przemiana jednego kodu w drugi odbywa się w przestrzeni symbolicznej, to znaczy, że symboliczna rzeczywistość literacka przechodzi
w symboliczną rzeczywistość fikcji fotograficznej.
z recenzji prof. dr. hab. Krzysztofa Bilińskiego


____________________________________

Spis treści

Wprowadzenie

Rozdział pierwszy
Salome tańczy, zabija, pożera. Františka Drtikola wizja kobiecości
   Źródła legendy i jej późniejsza ewolucja
   Salome i jej modernistyczne oblicze
   František Drtikol – transformacje (rozważania o ciele i duszy)
   Salome – „ból, cierpienie i rozkosz miłości – jednym jest”
   Salome – Voluptas et Vanitas

Rozdział drugi
Ofelie wiecznie żywe (Martin Faltejsek, Jan Faukner, Barbora Bálková)
   Źródła inspiracji
   Ofelia popkulturowa
   Ofelia w fotografii światowej
   Reinscenizacje czeskie – Martin Faltejsek i Jan Faukner
   Wizualność kontra tekstualność, czyli postmodernistyczny obraz samobójstwa
   Podsumowanie

Rozdział trzeci
Świat, w którym żyjemy (Petr Šálek, cykl 1984)
   Petr Šálek
   Cykl 1984

Rozdział czwarty
Niezbędna samotność (Tereza Zelenková, cykl The Essential Solitude)
   The Essential Solitude (2018)
   Przestrzenie doświadczania
   Ciało (wolne/uwięzione/mistyczne/śniące)
   Niezbędna samotność

Rozdział piąty
Patrząc na ciebie, zanurzam się w ciszy. Literackie nawiązania Ivana Pinkavy
   Literackie transgresje
   „Cicho, jak kiedy ustaje ból”. Ciało zanurzone w ciszy
   Dotykając spojrzeniem
   Cykl Heroes
   Złe oko Meduzy (fotografia Medusa, 1995)
   Narcissus (1997)

Źródła fotografii zamieszczonych w książce
Bibliografia

Nikt jeszcze nie napisał recenzji do tego produktu. Bądź pierwszy i napisz recenzję.

Tylko zarejestrowani klienci mogą pisać recenzje do produktów. Jeżeli posiadasz konto w naszym sklepie zaloguj się na nie, jeżeli nie załóż bezpłatne konto i napisz recenzję.


Oprogramowanie sklepu shopGold.pl
Korzystanie z tej witryny oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej Polityce Cookies.
Nie pokazuj więcej tego komunikatu