Monografia O literaturze w fotografii. Infrazy czeskie poświęcona została analizie wybranych dzieł przedstawicieli czeskiej fotografii artystycznej XX i XXI wieku. Jej celem jest przybliżenie pewnych (literackich) aspektów twórczości takich artystów jak František Drtikol, Petr Šálek, Ivan Pinkava, Martin Faltejsek, Jan Faukner, Barbora Bálková czy Tereza Zelenková. W książce przeanalizowane i omówione zostały infrazy fotograficzne, czyli motywy literackie wybrane przez czeskich artystów z tekstów kultury i przekształcone przez nich w wersje wizualne. Mamy tu więc cały wachlarz infrastycznych przedstawień: od piktorialnych wyobrażeń tańczącej Salome autorstwa Františka Drtikola po popkulturowe przedstawienia śmierci Szekspirowskiej Ofelii ujęte w kadrze współczesnej artystki Barbory Bálkovej.
* * *
Rozważania dr Kamili Woźniak wyróżniają się szczegółowością analiz i głębokością interpretacji oraz wysokim poziomem merytorycznym. Przedstawiona praca zawiera kompleksowe, uzasadnione wnioski i traktuje je jako punkt wyjścia do głębszych refleksji. Przedmiotem badań są tutaj prace czołowych czeskich autorów zdjęć: Františka
Drtikola, Petra Šálka, Ivana Pinkavy, Martina Faltejska, Jana Fauknera, Barbory Bálkovej i Terezy Zelenkovej. Badaczka pokazuje konkretne motywy literackie i ich osadzenie w szeroko pojętym krajobrazie kulturowym. (…) Łączy je z infrazą, czyli artystycznym odzwierciedleniem tego, co wcześniej było zapisane w tekście literackim. Dla infrazy
źródło literackie jest uprzednie, a jej funkcja co prawda nawiązuje do niego, lecz stanowi zarazem byt samoistny, jest indywidualnym, subiektywnym, emocjonalnym nawiązaniem. W przypadku fotografii przemiana jednego kodu w drugi odbywa się w przestrzeni symbolicznej, to znaczy, że symboliczna rzeczywistość literacka przechodzi
w symboliczną rzeczywistość fikcji fotograficznej.
z recenzji prof. dr. hab. Krzysztofa Bilińskiego
____________________________________
Spis treści
Wprowadzenie
Rozdział pierwszy
Salome tańczy, zabija, pożera. Františka Drtikola wizja kobiecości
Źródła legendy i jej późniejsza ewolucja
Salome i jej modernistyczne oblicze
František Drtikol – transformacje (rozważania o ciele i duszy)
Salome – „ból, cierpienie i rozkosz miłości – jednym jest”
Salome – Voluptas et Vanitas
Rozdział drugi
Ofelie wiecznie żywe (Martin Faltejsek, Jan Faukner, Barbora Bálková)
Źródła inspiracji
Ofelia popkulturowa
Ofelia w fotografii światowej
Reinscenizacje czeskie – Martin Faltejsek i Jan Faukner
Wizualność kontra tekstualność, czyli postmodernistyczny obraz samobójstwa
Podsumowanie
Rozdział trzeci
Świat, w którym żyjemy (Petr Šálek, cykl 1984)
Petr Šálek
Cykl 1984
Rozdział czwarty
Niezbędna samotność (Tereza Zelenková, cykl The Essential Solitude)
The Essential Solitude (2018)
Przestrzenie doświadczania
Ciało (wolne/uwięzione/mistyczne/śniące)
Niezbędna samotność
Rozdział piąty
Patrząc na ciebie, zanurzam się w ciszy. Literackie nawiązania Ivana Pinkavy
Literackie transgresje
„Cicho, jak kiedy ustaje ból”. Ciało zanurzone w ciszy
Dotykając spojrzeniem
Cykl Heroes
Złe oko Meduzy (fotografia Medusa, 1995)
Narcissus (1997)
Źródła fotografii zamieszczonych w książce
Bibliografia
Nikt jeszcze nie napisał recenzji do tego produktu. Bądź pierwszy i napisz recenzję.
Tylko zarejestrowani klienci mogą pisać recenzje do produktów. Jeżeli posiadasz konto w naszym sklepie zaloguj się na nie, jeżeli nie załóż bezpłatne konto i napisz recenzję.