Publikacja naukowa przygotowana pod redakcją Joanny Madalińskiej-Michalak, Norberta G. Pikuły, Katarzyny Białożyt pt.
Edukacja i praca nauczyciela: ciągłość – zmiana – konteksty jest wartościowa poznawczo, a podjęta w niej problematyka lokuje ją w nurcie współczesnej pedeutologii. Zamieszczone artykuły wnoszą nowe treści zarówno do wiedzy teoretycznej, jak i praktycznej, poszerzają zakres propozycji dla modyfikacji systemu kształcenia nauczycieli, uzyskiwania kwalifikacji niezbędnych z perspektywy ich funkcjonowania we współczesnej szkole, a także ich rozwoju, awansu zawodowego. Należy również podkreślić przydatność książki, dającą podstawę do sformułowania i wdrożenia działań innowacyjnych oraz naprawczych np. w odniesieniu do procesu kształcenia nauczycieli oraz doskonalenia zawodowego.
Z recenzji dr hab. Joanny M. Łukasik, prof. UP
____________________________________
Spis treści
Wstęp
Edukacja i praca nauczyciela a ciągłość i zmiana – konteksty teoretyczno-metodologiczne
Wanda Maria Dróżka
Współzależność jako kategoria funkcjonowania zawodowego nauczyciela (wprowadzenie do dyskusji)
Joanna Madalińska-Michalak
Filary pracy a kompetencje nauczyciela
Inetta Nowosad
O komplementarności ciągłości i zmiany w poznawaniu rzeczywistości oświatowej nauczyciela
Agata Cudowska
Rola nauczyciela w zmianie oświatowej
Jolanta Szempruch
Wyzwania i perspektywy pracy nauczyciela wobec przemian współczesnego świata
Karina Banasik, Zuzanna Zbróg
Nauczyciel XXI wieku – o kontekstach edukacji międzykulturowej
Adam Ligęza
Praca nauczyciela źródłem sensu życia
Edukacja i praca nauczyciela a ciągłość i zmiana – konteksty empiryczne
Joanna Ludwika Pękala
Etos współczesnych nauczycieli – trwałość i zmiana
Elżbieta Egierska
Satysfakcja zawodowa początkujących nauczycieli
Marcin Rojek
Międzypokoleniowe uczenie się nauczycieli w kontekście miejsca pracy
Norbert G. Pikuła, Katarzyna Białożyt
Edukacja całożyciowa – z perspektywy emerytowanych nauczycieli
Marta Kowalczuk-Walędziak
Użyteczność pracy magisterskiej w procesie kształcenia nauczycieli. (Nie)wykorzystany potencjał?
Stefan T. Kwiatkowski
Kształcenie społeczno-emocjonalne uczniów i nauczycieli w kontekście problematyki migracji
Aleksandra Tłuściak-Deliowska
Nauczyciel jako architekt doświadczeń społecznych uczniów w klasie szkolnej
Joanna Wierzejska
Proaktywność pedagogów szkolnych a ich poczucie sprawowania kontroli w sytuacji pracy