Przedmiotem badań przedstawionych w monografii jest komunikacja Kościoła katolickiego w Polsce z wiernymi i otoczeniem zewnętrznym w okresie pierwszej fali pandemii Covid-19. Interdyscyplinarne badania zrealizowano w paradygmacie badawczym J. Cardina, obejmującym trzy etapy naukowej eksploracji: widzieć – ocenić – działać. Na pierwszym etapie badań (widzieć) poddano analizie komunikację Kościoła w czterech perspektywach: prawnej, pragmalingwistycznej, medialnej i socjologicznej – w tych ujęciach sformułowano wnioski i rekomendacje (rozdziały I-IV). Na podstawie uzyskanych interdyscyplinarnych wyników badań zrealizowano drugą część etapu badawczego (ocenić – działać) w perspektywie teologicznopastoralnej. Stosując metodę analizy krytycznej i wnioskowania, dokonano syntetycznej oceny komunikacji Kościoła w hermeneutycznym kluczu trzech podstawowych funkcji Kościoła: prorockiej, kultycznej i pasterskiej. Procedura ta pozwoliła zamknąć trzeci etap badawczy rekomendacjami teologicznopastoralnymi i duszpasterskimi adresowanych do Kościoła katolickiego w Polsce (rozdział V Raportu). Cechą znamienną realizacji w okresie pierwszej fali COVID-19 zarówno funkcji prorockiej, jak i kultycznej była mediatyzacja przepowiadania i sprawowania sakramentów, szczególnie Eucharystii. Przyniosło to nowe sposoby uczestniczenia w kulcie, w liturgii, w sakramentach (Eucharystia, sakrament pokuty i pojednania) oraz zauważalny trend prywatyzacji wiary. Tym samym postawiło Kościół przed koniecznością poszukiwania nowych form duszpasterstwa.
„Oryginalność opracowania wyraża się w integralnym podejściu do zagadnienia, w jego ujęciu interdyscyplinarnym oraz w wyprowadzaniu wniosków w perspektywie pastoralnoteologicznej. Interdyscyplinarność publikacji wynika z zastosowania przy opracowywaniu zagadnienia komunikacji Kościoła w sytuacji kryzysowej metod badawczych z dziedziny nauk humanistycznych (językoznawstwo), społecznych (socjologia, nauki o mediach i komunikacji społecznej), prawnych i teologicznych. […]
Niewątpliwie jest to cenna i wartościowa publikacja, której lekturę można by polecić szerokiemu spektrum odbiorców: od naukowców, poprzez kościelnych hierarchów i duszpasterzy, aż do każdego, kto chce bardziej zrozumieć fenomen pandemii i jego wielorakie skutki społeczne i religijne”.
Ks. dr hab. Mieczysław Polak, prof. UAM
___________________________________________
Wersja e-book do pobrania z Repozytorium KUL:
https://repozytorium.kul.pl/handle/20.500.12153/2030
___________________________________________
Spis treści
Wykaz przyjętych skrótów
Wprowadzenie
Część I
Komunikacja Kościoła katolickiego w Polsce z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym – ujęcie prawne
Część II
Komunikacja Kościoła katolickiego w Polsce z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym – ujęcie pragmalingwistyczne
Część III
Komunikacja Kościoła katolickiego w Polsce z okresu I fali pandemii Covid-19 w dyskursie medialnym
Część IV
Społeczny odbiór komunikacji Kościoła katolickiego w Polsce w okresie pandemii Covid-19 – diagnoza socjologiczna
Część V
Wnioski i rekomendacje teologicznopastoralne i duszpasterskie
Summary
Aneksy
Bibliografia
Spis wykresów
Noty o autorach
Nikt jeszcze nie napisał recenzji do tego produktu. Bądź pierwszy i napisz recenzję.
Tylko zarejestrowani klienci mogą pisać recenzje do produktów. Jeżeli posiadasz konto w naszym sklepie zaloguj się na nie, jeżeli nie załóż bezpłatne konto i napisz recenzję.