Cerkiew od zawsze odnosiła się z wielką uwagą i troską do świata dzieci, rozbudowując związaną z nimi obrzędowość. To sam Bóg przywodzi człowieka na świat, zrodzone przez matkę dziecko błogosławi, rozwija, uświęca, napełnia mądrością, cnotami i rozumem. Cerkiew towarzyszy człowiekowi od poczęcia po grób, błogosławiąc związek małżeński i prokreację, boleje nad poronieniami, błaga o zachowanie płodu, o godne rodzenie, o czystość i zdrowie położnicy, czuwa nad niemowlęciem i dzieckiem w sakramentach i sakramentaliach nadania imienia, chrztu, wywodu (z oczyszczeniem matki, wprowadzeniem dziecka do świątyni i połączeniem go ze wspólnotą cerkiewną), bierzmowania, komunii św., spowiedzi, modli się o dar mądrości i rozwagi przy rozpoczęciu nauki, z żalem odprowadza na wieczny spoczynek przedwcześnie zmarłe dzieci, ma też ustalony obrzęd adopcji (usynowienia). Wszystko po to, by każdy członek świętej Cerkwi, jak czytamy w jednej z modlitw, stronił od marności świata i od wszelkiej chytrej napaści wroga, by żył zgodnie z przykazaniami Bożymi i zachował nienaruszoną pieczęć w sercu i myślach oraz dostąpił szczęśliwości wybranych w Jego królestwie. […] Wychowanie w Cerkwi, dla Cerkwi, przez Cerkiew, nauczanie prawd wiary i religii, problem języka modlitwy i katechizmu, trwały fundament etyczny, budowanie autorytetu – wszystko to wymaga i od dorosłych i od młodzieży odwagi i poczucia odpowiedzialności, a warunkiem jest wiedza i doświadczenie, płynące także z naukowego oglądu przeszłości. Takie studia, jak zebrane w tym tomie, powinny się do tego przyczynić.
Poprzednie tomy Latopisów dostępne są do nabycia w Akademii Supraskiej ► (kliknij)
________________________________________
Spis treści
Od redakcji
Aleksander Naumow
Dzieci w kulturze duchowej prawosławia: wprowadzenie
Ivan N. Petrov
Cerkiewnosłowiańskie określenia dzieci i osób młodych w wybranych źródłach leksykograficznych
Сергей Темчин
Свв. Борис и Глеб и Вифлеемские младенцы: между языком и литературой
Мария Спасова
Децата в Книгата Григорий Цамблак – божествен промисъл и святост
Мария Шнитер
Съмрьть млDнцемь §рада и покои ¬сть – чинът за младенческо погребение – един опит за литургичен и антропологически анализ
Alicja Z. Nowak
Myśl pedagogiczna w prawosławnych drukach XVI–XVII wieku w metropolii kijowskiej – wybrane przykłady
Biskup Andrzej (Borkowski)
Cele edukacyjne i wychowawcze nauczania religii prawosławnej w szkołach w latach 1918–1932
Agnieszka Gronek
Obrzezanie Jezusa w Kościele wschodnim dawnej Rzeczypospolitej. Święto, treść, ikonografia
Галіна Флікоп-Світа
Асаблівасці iканаграфіі aбразоў Нараджэнне Багародзіцы XV–XVIII cтст. на Заходнім Палессі
Aleksandra Sulikowska-Bełczowska
Zabójstwo carewicza Dymitra. Śmierć dziecka jako ofiara w rosyjskiej ikonografii XIX stulecia
Jarosław Charkiewicz
Cuda z dziećmi w Ewangelii
Anna Siemieniec
Przedstawienia dzieci w ikonografii witraży Adama Stalony-Dobrzańskiego
Hieromnich Pantelejmon (Karczewski)
Obraz świętych dzieci-męczenników w prawosławnej hymnografii
Ewa Zalewska
Święta Tekla – ikonografia i miejsce świętej w historii Kościoła
Mniszka Nikołaja (Aleksiejuk)
Nienarodzone dzieci – świętość życia poczętego. Aspekt teologiczny i moralny aborcji
Debiuty
Jakub Sobczak
Motyw dziecka w prawosławnej ikonografii Chrystusa i Bogurodzicy – historia i podstawy teologiczne (wybrane przykłady dzieł)
Źródła i konteksty
Życie i męczeństwo świętego Gabriela młodzieńca
Antoni Mironowicz
Cerkiew prawosławna w dobrach zabłudowskich w XVII i XVIII wieku
Informacja Instytutu Pamięci Narodowej
Jerzy Uścinowicz
Św. Męczennicy Marii – wieczny spoczynek, pamięć i modlitwa