W książce zostaje postawiona teza, że wyłącznie uwzględniając specyfikę aksjologiczną oraz tożsamość osobową podmiotu ludzkiego, jesteśmy w stanie dotrzeć do podstaw rozumienia człowieka na sposób źródłowy. Autor dowodzi tego, porównując stanowiska przywołanych filozofów oraz konfrontując je ze sobą. Przy pomocy obranej metody badawczej Przemysław Bukowski zauważa, że intuicje podstawowe filozofii Schelera i Tischnera w zakresie analizowanych zjawisk są zasadniczo zbieżne. Wyrażają się one w tym, że w myśl obu stanowisk nie sposób ująć aksjologiczne podstawy rozumienia osoby ludzkiej przy pominięciu fenomenu świadomości, a w jej ramach miłości i duchowego wymiaru człowieka oraz etycznego charakteru odniesień międzyludzkich.
To ważne, iż w ujęciu komparatystycznym pisze się interesującą rozprawę doktorską o problematyce znajdującej się w centrum myśli filozoficznej profesora i dziekana papieskiej Almæ Matris w Krakowie, profesora przez wiele lat współtworzącego jej naukowy profil, zwłaszcza w zakresie aksjologii i filozofii człowieka (…). Ten doktorat to twórcze podjęcie i rozwinięcie dziedzictwa myśli Józefa Tischnera w tym ośrodku akademickim i filozoficznym, który on współtworzył.
dr hab. Marek Rembierz
(Uniwersytet Śląski w Katowicach)
________________________________________
Spis treści
WSTĘP
Rozdział pierwszy
PROBLEMATYKA OSOBY LUDZKIEJ W ŚWIETLE TEORII WARTOŚCI MAKSA SCHELERA
Wprowadzenie
I. Aksjologiczne źródła podmiotowości osoby ludzkiej
1. Miłość jako praakt osoby ludzkiej
2. Przeżycie religijne jako pierwotne aksjologiczne samodoświadczenie osoby
II. Aksjologiczna koncepcja osoby ludzkiej
1. Osoba wobec wartości
2. Rola wartości w kształtowaniu świadomości oraz w doświadczeniu drugiego człowieka
Rozdział drugi
PROBLEMATYKA OSOBY LUDZKIEJ W AKSJOLOGII JÓZEFA TISCHNERA
Wprowadzenie
I. Podmiotowe uwarunkowania życia ludzkiego w świecie wartości
1. Różnorodność poziomów życia „Ja” na tle uwarunkowań aksjologicznych
2. Solidaryzacja
II. Aksjologiczna konstytucja osoby ludzkiej
1. Osoba ludzka jako wartość
2. Wolność jako wyraz aksjologicznej autokreacji osoby
Rozdział trzeci
ZARYS PORÓWNAWCZY OBU STANOWISK Z UWAGI NA CHARAKTERYSTYKĘ AKSJOLOGICZNYCH PODSTAW ROZUMIENIA OSOBY LUDZKIEJ
Wprowadzenie
I. Specyfika podejścia badawczego obu filozofów
1. Doświadczenie fenomenologiczne w ujęciu Maksa Schelera
2. Fenomenologia jako metoda opisu w filozofii Józefa Tischnera
II. Józefa Tischnera recepcja stanowiska Maksa Schelera w sprawie aksjologicznych źródeł podmiotowości osoby ludzkiej
1. Miłość jako odkrycie aksjologicznego charakteru osoby ludzkiej
2. Ujęcie osoby w doświadczeniu ducha ludzkiego
III. Józefa Tischnera koncepcja dialogicznego charakteru autokreacji osoby ludzkiej jako reinterpretacja rozumienia ethosu w filozofii Maksa Schelera
1. Ethos jako historyczna postać stanu świadomości aksjologicznej w aksjologii Maksa Schelera
2. Aksjologiczny charakter bycia osoby ludzkiej w obliczu drugiego człowieka w stanowisku Józefa Tischnera
ZAKOŃCZENIE
WYKAZ PRAC CYTOWANYCH
Nikt jeszcze nie napisał recenzji do tego produktu. Bądź pierwszy i napisz recenzję.
Tylko zarejestrowani klienci mogą pisać recenzje do produktów. Jeżeli posiadasz konto w naszym sklepie zaloguj się na nie, jeżeli nie załóż bezpłatne konto i napisz recenzję.